מבוא לשיווק דיגיטלי חלק ב’

 

קידום אורגני מול קידום בתשלום
מה ההבדל?
פייסבוק
אורגני: קידום בקבוצות, שיתופים, ויראלי
תשלום: באנרים בפייסבוק, פרסום על הטיימליין
גוגל
אורגני: להופיע בראש רשימת החיפוש
תשלום: פרסומות לפי מילות מפתח, באנרים ברחבי הרשת.
יוטיוב
אורגני: צפיות בסרטונים על פי חיפוש/טאגים/יחודיות
תשלום: פרסומות של יוטיוב.

פייסבוק
כל בעל עסק בין שהוא קטן או גדול שואף לחסוך בעלויות הפרסום וליעל את עצמו.
בדיוק כאן פייסבוק נכנסת לתמונה.

כל שנה אנו רואים שיותר ויותר עסקים מצטרפים ומעבירים את תקציבי הפרסום שלהם מהעולם הישן(פלאירים, שלטי חוצות, עיתונים, מקומונים וכו’) לעולם החדש שבראשם היום עומד הפייסבוק
– בסיס פרסום חינמי
– ויראליות
– עלות נמוכה בפרסום יחסית למדיות אחרות
– אפשרויות רבות בהתאמה אישית (אינגיג’מנט, חשיפות, טלפון, לידים, כניסות לאתר ועוד)
– קשרי לקוחות
– פעילות בזמן אמת

פייסבוק – חלון הראוה שלנו ברשת
אחד הדברים החשובים היום לצרכן הוא הקשר הישיר עם העסק ממנו הוא חושב לקנות ויחד עם זאת האפשרות לראות איך העסק עובד (שקיפות), מה המוצרים שלו ומה אנשים אחרים חושבים עליו.
גם כאן פייסבוק מספקת לנו פתרון חשוב ונותנת לנו מענה מקיף לצרכי שיווק העסק

– קשר ישיר עם הלקוח (הודעות אישיות, תגובות לפוסטים, ביקורות)
– דף פייסבוק עסקי בעל מבנה סטנדרטי שלא דורש עיצוב ברמה גבוהה
– מערכת נוחה להעלאת התכנים של העסק לרשת (תמונות, אלבומים, וידאו)
– מערכות ליצירת לידים (בלי צורך בדף נחיתה או אתר)
– סטטיסטיקות – על מנת שנוכל להשתפר על הזמן
– קהל חברים (מועדון לקוחות דיגיטלי)

קידום בפייסבוק

כמו ברוב המדיות הדיגיטליות גם לפייסבוק יש 2 צדדים בפרסום: הפרסום האורגני והפרסום הממומן

אורגני:
– פרסום בקבוצות
– שיתופים (ויראליות)
– חשיפה לחברי העמוד

מימון:
– קהל יעד ממוקד מאוד (גיל / עיר / תחומי עניין / טלפונים / מיילים / מצב משפחתי / ועוד)
– חשיפות רבות
– אינטראקציות (בפוסטים / כניסה לאתר / פעולות נסופות כגון טלפונים / ועוד)

גוגל
אחת השחקניות הראשונות והחזקות ביותר בשוק הדיגיטלי
באנרים/מילות מפתח/חיפוש אורגני.

כמנוע החיפוש הטוב בעולם גוגל נותנת לנו תוצאות מדויקות למה שאנחנו מחפשים, יחד עם זאת גוגל גם מספקת לנו פרסומות ללא הפסקה לפי מה שחיפשנו ואהבנו.

קידום בגוגל

להבדיל מפייסבוק החלוקה האורגנית אל מול התשלום בפלטפורמה של גוגל בולטת הרבה יותר וניתן לה הרבה יותר חשיבות

אורגני: (להופיע ראשון בחיפוש ללא תשלום לגוגל)
– אתר אינטרנט פעיל ובנוי נכון
– טאגים / כתבות
– קישורים

מימון:
– מילות מפתח (AdWords) – לדוגמה: מסעדה, מסעדה בחולון, מסעדת בשרים, מסעדה מומלצת וכו..
– להיות ראשון בתוצאות חיפוש מבלי קידום אורגני
– באנרים – פרסומת של תמונה או גיף (תמונה זזה) שמפורסמת באתרים אחרים שהם לא גוגל (Affiliate)

עוד מילה על גוגל מול פייסבוק
כמו שהבנו 2 המעצמות הענקיות האלו הן השולטות העיקריות על עולם הפרסום בדיגיטל, אבל הן עדין מתחרות אחת בשניה וכל אחת טובה יותר בצורה המיוחדת לה.

פייסבוק:
המיוחדות של פייסבוק היא האופן בו היא מצליחה לפלח את קהל היעד בצורה כל כך מדוייקת ובכך לעזור לנו המפרסמים להגיע לקהל יעד מאוד ממוקד.
לדוגמה: אם יש לי חנות לחליפות חתן בחולון אני יכול שהפרסומות שלי יגיעו לקהל יעד שמפולח בצורה הזאת – גברים שהם מוארסים וגרים בחולון, ראשון, אזור ובת ים, והם בגיל 22 עד 40

גוגל:
מצד שני גוגל נותנת קרב הוגן בכך שהיא מפרסמת אותנו למי שברגע זה מחפש אותנו
לדוגמה: נגיד שבדיוק עכשיו נהרס לי הדוד שמש, אני לא נכנס לפייסבוק על מנת לחפש מישהו שמתעסק עם דודי שמש, מה שאני כן עושה זה נכנס לגוגל ורושם בחיפוש דודי שמש בחולון.
ברגע שעשיתי כך גוגל תציג לי פרסומת של מתקיני דודי שמש בחולון שזה בסבירות מאוד גבוהה מה שאני צריך בדיוק עכשיו

עוד מילה על גוגל מול פייסבוק
הבדל נוסף הוא בעלויות הפרסום, למרות ששניהן נחשבות לזולות לעומת המדיות הישנות יותר כמו הטלויזיה עיתון ורדיו אבל עדין יש בינהן הבדלים

פייסבוק:
אחד היתרונות של פייסבוק הוא התקציבים המאוד נמוכים שניתן להשקיע ולראות תוצאות טובות, במידה והצלחנו לטרגט את הקידום שלנו לקהל יעד ממוקד ונכון שאין עליו הרבה תחרות עלויות הפרסום יכולות להגיע למאות שקלים בודדים בחודש ומנגד לקבל הרבה מאוד עבודה על בסיס קבוע.

גוגל:
אצל גוגל עניין התחרות קצת יותר בעייתי וישנם מילות מפתח מסוימות שכדי שנפרסם עליהן נצטרך לשלם סכומים יחסית גבוהים.
לדוגמה: בתחום האירועים קליק על פרסום יכול להגיע לכ-70 ש”ח על כל קליק.
חשוב לזכור אבל שכל קליק כזה זה קונה פוטנציאלי למוצר שלנו ועל כן תמיד צריך לעשות חישוב של רווח מול הפסד.

אינסטגרם
שחקנית חדשה יחסית בשוק שנקנתה על ידי פייסבוק בשנת 2012
אינסטגרם היא אפליקצית תמונות שעובדת על עקרונות הרשת החברתית רק שהדגש בה הוא יותר על תמונות ופחות על התוכן

קהל היעד שנמצא באינסטגרם הוא בעיקר נשים וצעירים ולכן נפרסם שם מוצרים שמתאים לקהל זה
לדוגמה: אופנה, אוכל, אטרקציות וכו..

קידום באינסטגרם
בגלל שאינסטגרם שייכת לפייסבוק מערכת הפרסום שלה היא תחת המערכת של פייסבוק

אורגני:
– עוקבים ונעקבים

מימון:
– כיום אפשריות הקידום יחסית מוגבלות. במקום זה מה שפייסבוק מאפשרת לנו זה לקדם תכנים שעולים בפייסבוק ומקושרים לאינסטגרם העסקי שלנו.

יוטיוב
שחקן וותיק בתחום הדיגיטל אבל עם זאת חדש יחסית בתחום הפרסום

יוטיוב  הוא אתר אינטרנט המאפשר למשתמשים רשומים להעלות ולשתף סרטונים (וידאו קליפים, סרטוני וידאו, הרצאות וכו’), באופן שניתן לכל לצפות בהם. האתר נוסד ב-14 בפברואר 2005 ונרכש באוקטובר 2006 על ידי חברת גוגל.
בשנים האחרונות נכנס גם יוטיוב לעולם הפרסום והשיווק ומציע לנו בעלי העסקים לקדם את סרטוני הוידאו שלנו.

קידום ביוטיוב
גם כאן בדומה לאינסטגרם יוטיוב שייכת לגוגל ועל כן מערת הפרסום של גוגל ויוטיוב עובדות על אותה פלטפורמה.

אורגני:
– צפיות בסרטונים על ידי חיפושים, הצעות של יוטיוב, עוקבים. (טאגים, שם הסרט, תמונה מושכת וכו.)

מימון:
– דרך מערכת הניהול של גוגל ניתן להגדיר קידום סרטונים ופרסומות של באנרים.
סרטונים: פרסומת של סרטון יכולה להגיע בכמה צורות – סרטון שניתן לדלג עליו, סרטון קצר של כמה שניות שלא ניתן לדלג עליו, וסרטון עד חצי דקה שלא ניתן לדלג עליו.
באנרים: קופצים בתחתית של הסרטונים או בצד הסרטון.

וויז / אאוטבריין / לינקדין / טוויטר / וואטסאפ
רשתות חברתיות נוספות
וויז – אפליקצית ניווט חברתית – קידום פרסומות קופצות + נעץ של העסק
אאוטבריין – קידום תוכן ממומן באתרי חדשות מובילים, המיוחד כאן שהפרסומות לא נראות כמו פרסומת ועל ידי כך הגולש לא מגיע עם התנגדויות.
לינקדין – רשת חברתית עסקית – בעיקר טוב לנטוורקינג ולמציאת עובדים.
טוויטר – רשת חברתית שנותנת דגש לתוכן קצר וקולע, פחות חזקה כאן בארץ ועיקר מי שמשתמש בה הם כתבים, חברי כנסת, עיתונות, בלוגרים וכדומה.
וואטסאפ – תוכנה לשליחת מסרונים (שייכת לפייסבוק) כרגע לא ניתן לפרסם בה אבל הרבה אנשים משתמש בה על מנת לשלוח מסרים לקבוצות עניין בצורה אישית יותר.

אז איך לבחור מה מתאים לעסק שלי?
כמו שראינו עולם הדיגיטל מלא באפשרויות והזדמניות שונות, לכן לא מעט עסקים מתבלבלים ולא יודעים איפה להשקיע את המאמץ הנכון.

אז למי מתאימה כל פלטפורמה?
גוגל – עסק שיש לו אתר אינטרנט / דף נחיתה ורוצה להניע גולשים אליהם. מומלץ יותר לעסקים שמוכרים מוצר שהדרישה שלו הוא כאן ועכשיו, לדוגמה: מנעולן – מי שמחפש מנעולן לא היכנס לפייסבוק או ליוטיוב על מנת למצוא אותו אלה הוא יכנס לגוגל וירשום בחיפוש “מנעולן בחולון” או “מנעולן במרכז” או משהו בסגנון.

פייסבוק – כאן זה קצת יותר מסובך, מצד אחד לכל עסק מומלץ להיות בפייסבוק ועל ידי כך לתת מענה אונליין לכל לקוח שצריך את עזרתו הרי לפתוח פייסבוק ודף עסקי זה פעולה חינמית אז למה לא?!.
מצד שני הפרסום בפייסבוק מתאים יותר לעסקים שהמוצר שלהם דורש קצת יותר מחשבה, לדוגמה: מסעדה צריכה להיות בפייסבוק ולפרסם את המנות שלה ופעילויות במקום ועל ידי כך לעורר עניין אצל לקוחות חדשים לבוא ולהתנסות במאכלים שלה. דוגמה נוספת: אולם אירועים, היום רוב המאורסים בוחרים את האולמות שהם ילכו לראות רק על סמך הפייסבוק לכן אולם שהפייסבוק שלו לא פעיל ולא מפרסם על בסיס יומי לקהל זה יפסיד הרבה מאוד עבודה.

אז איך לבחור מה מתאים לעסק שלי?
המשך
אינסטגרם – כאן יבחר לפרסם עסק שקהל היעד שלו פונה יותר לצעירים או לנשים, חשוב לזכור שאינסטגרם זה בעיקר תמונות לכן אותו עסק חייב לתת דגש מיוחד לתמונות אותן הוא מעלה.
לדוגמה: חנות אופנה שתעלה תמונות של דוגמנית יפה עם בגדי החנות תעורר התעניינות רבה במוצרים שלה.

יוטיוב – עסק שיש לו הרבה חומרים טובים בצורת וידאו מומלץ לו לעבוד גם עם ערוץ יוטיוב, מילת המפתח ביוטיוב זה תוכן איכותי. כאשר נייצר תכני וידאו שיתנו ערך חיובי לגולש כך נוכל לייצר תנועה לערוץ היוטיוב שלנו ובעקבות כך גם לייצר עבודה.
לדוגמה: חנות שמוכרת כלי עבודה יכולה לייצר סרוטני הדרכה על כל מוצר שיש לה ועל כל מוצר חדש שמגיע ובכך לייצר ערך מוסף ללקוחותיה ולמשוך לקוחות חדשים שהתעניינו במוצרים.

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן
דברו איתנו